Schoolhond
Het Junior College heeft sinds kort een nieuwe werknemer: Dexter.
Dexter is een schoolhond die in de bovenbouw van het Junior College (klas 1 en 2) een paar dagen per week met zijn baasje meekomt. Zijn baasje is een docente die een opleiding volgt tot coach met Dexter als co-coach.
Dexter is een Cockapoo van een half jaar oud. Hij is nog erg jong, daarom is hij alleen op school om te wennen aan de omgeving en aan de leerlingen. Over een jaar zal hij ook wat taken kunnen krijgen.
Alleen al zijn aanwezigheid is voor sommige leerlingen een positieve verandering voor hun schooldag. Leerling Brandy vertelt: “Een dag op school met Dexter is heel anders dan een dag zonder hem. Wanneer Dexter er niet is, voel ik mij sneller gestrest en onrustig. Wanneer Dexter er is, word ik automatisch al rustiger, is het gezelliger en leuker in de klas.”
Brandy vertelt over de eerste keer dat hij Dexter op school zag. “Het was tijdens de lockdown en ik moest naar school komen om mijn werk te maken. Dat lukte thuis niet zo goed. Ik kwam die ochtend boos het lokaal in, want ik wilde absoluut niet naar school. Ik zag iedereen naar de grond kijken. Ik was heel verbaasd toen ik een hondje zag. Ik vond het leuk om te zien dat er een hond op school was, ik houd heel erg van honden. Ik mocht even bij hem zitten en met hem spelen. Wanneer je met een hond speelt is dat leuk, de tijd vliegt voorbij. Toen het tijd was om aan de lessen te beginnen, dacht ik ‘laat ik mijn werk maar gewoon gaan doen’. Eigenlijk heeft Dexter dus mijn dag goed gemaakt.
Ik heb best vaak dat ik eigenlijk geen zin heb om mijn werk te maken, maar als ik dan naar Dexter kijk dan denk ik ‘laat ik het maar wel doen’. Hij is zo schattig en hij geeft mij eigenlijk energie.
Als ik even met hem mag spelen is dat leuk, je kan een beetje stoeien of takken weggooien. In die tijd kan ik mijn hoofd leegmaken van de druktes. Het geeft bij mij rust in mijn hoofd. Als dat moment voorbij is kan ik weer verder met waar ik mee bezig was”.
Volgens Brandy is een schoolhond echt een aanrader: het is leuk in de klas, gezellig, je kan allerlei dingen met de hond doen, geeft je energie als je denkt ‘dat ga ik mooi niet doen’.
Docenten merken dat het een positieve sfeer geeft in de klas. De kinderen worden milder en kalmer. Raken hun eigen frustratie, onrust of onzekerheid kwijt. Het geeft een goede sfeer en zoals de leerlingen zelf zeggen: wanneer Dexter niet op school is zijn we niet compleet.